Till startsidan
Elfiol
Kontaktmikrofon
Trummor för
tidig musik samt elfiol och kontaktmikrofon
Varför denna något udda kombination i mitt sortiment?
En berättigad fråga som för mig har
ett lika enkelt som självklart svar. Jag har gett mig på
instrument som jag själv velat ha men där jag inte hittat
några tillräckligt bra att köpa. Jag har sett behov av
och möjlighet till utveckling. Under ett par år i
början av 80-talet tillverkade jag också en del historiska
träblåsinstrument såsom skalmeja, pommer, kortholt och
basdulcian. Det var ett roligt arbete men det fanns redan så
många tillverkare som gjorde instrument av hög
kvalité så jag tyckte inte att jag tillförde
något.
Min första trumma byggde jag 1976. Den musikgrupp jag då
spelade med i saknade vettigt slagverk vilket vi inte var ensamma om.
Det visade sig att det var svårt att få tag på
trummor man med gott samvete kunde kalla tidstrogna. Eftersom jag
alltid arbetat i trä tog jag på mig uppgiften att göra
efterforskningar på museer och i litteraturen för att
därefter bygga en trumma till gruppen. Jag kunde inte på de
museer i Europa jag besökte hitta bevarade trummor äldre
än tidigt 1600-tal. Det fanns således inget att göra
kopior av.
I litteraturen fann jag snart att det fanns
tre tekniker att välja bland för att tillverka trumkroppar.
Gröpa ur, basa (blöta, värma och böja) eller
laggteknik. Alla tre tillvägagångssätten är
tekniskt sett enkla att arbeta med och kräver inga avancerade
verktyg. De har således använts sen urminnes tider.
Jag
valde laggteknik. Dels passar det mig med det precisionssnickeri som
krävs. Dels kunde jag, som då saknade verkstad, bygga
min första trumma i min lägenhet i och med att jag till
en början köpte färdiga ribbor. Inga bullrande
arbetsmoment behövde störa grannarna. Resultatet passade
väl in i renässans/medeltidsensemblen både till
utseende och klang. Denna första trumma används fortfarande .Ett par byten av rep och skinn är allt som
krävts under årens lopp för att hålla trumman vid
liv.
Mycket snart visade andra musikanter intresse för trumman. Jag
arbetade då fram ett antal modeller och började
därefter tillverka för försäljning.
Men elfiol då? Hur kommer det sig att en
medeltidmusikant som jag ger sig på det? För det första
är fiol det instrument jag som barn lärde mig spela i den
kommunala musikskolan. Jag hade också byggt ett antal akustiska
fioler. För det tredje bodde jag tidigare granne med musikern
Janne Hellberg. Han spelar gitarr och fiol och tog emellanåt upp
problemen med att elförstärka fiolen. Förutom att det
var svårt att få den att låta bra var det
problematiskt med rundgången samt biljuden som uppstår bara
man tar i instrumentet. Han var inte nöjd med de elfioler som han
provat. De klingade inte violin. Själv ville jag också
gärna ha en elfiol men, som sagt, det gick inte att få tag
på elfioler med riktig violinklang.
I mitten av 90-talet gjorde jag, till att
börja med, ett otal försök med olika mikrofontyper.
Magnetmikrofon avfärdade jag snabbt. Jag fortsatte med andra
typer av mikrofoner som antingen fick ta upp luftvibrationerna eller
på olika sätt ta upp trävibrationerna direkt. Jag kom
så småningom att tänka på gitarrbyggaren Georg Bolin och hans
idé med tonbord.
Han använde alpgran som högtalarmembran. Min tanke var
att det borde gå att jobba tvärt om och låta
tonträ arbeta som membran i en mikrofon istället. Den
idén
visade sig efter ett ansenligt antal tester vara fruktbar. En liten
akustisk del med inbyggd pickup var lösningen. På så
sätt gick det att få fram en elfiol som klingar violin. En
elviolin som inte har ett mer förvrängt ljud än vad en
bra
mickad akustisk violin har.
Så kommer vi till kontaktmikrofonen.
En vän och
gitarrist började
prata om de mikrofonproblem han hade. Mycket snart började
jag fundera över att det borde gå
att göra en bra kontaktmikrofon med utgångspunkt från
den speciella mikrofonteknik jag tagit fram för elfiolerna.
Idén var att låta tonträ vidarebefordra de
vibrationer instumenetet alstarar, ända fram till
omvandlingen av vibrationerna till
elektriska signaler som ska förstärkas. Inte använda
för detta plast eller
aluminium som är det vanliga. Ett
antal tester och prototyper följde. Det visade sig fungera.
När jag konstruerade kontaktmikrofonen hade jag en
stålsträngad gitarr för öronen. Sen visade det sig
att den även fungerar mycket bra
till nylonsträngade gitarrer. Inte så förvånande. När min vän gitaristen
senare började spela basfiol på allvar så satte han
kontaktmikrofonen på den. Med utmärkt resultat.
Kontakt: www.styrelius.se